Drie verhalen die zich gedurende ruim een eeuw ontvouwen rondom één ginkgo. Ildikó Enyedi’s meesterwerk – met in de hoofdrollen Tony Leung Chiu-wai en Léa Seydoux – is een fantasievolle, lichte en zachte compositie vol suggesties. Emoties weerklinken decennialang en beelden keren met minuscule variaties terug.
In 1908 is Grete de eerste vrouwelijke student op haar Duitse universiteit. Onverstoorbaar – zij het wel wat verontrust door het gedrag van haar docenten en medestudenten – vindt ze haar roeping: niet in de biologie, maar in de fotografie. Vierenzestig jaar later wordt Hannes verliefd op Gundula, een PhD-student in plantkunde. Terwijl hij een project voor haar proefschrift een paar dagen in de gaten moet houden, begint hij een tamelijk ongebruikelijke relatie – met een geranium.
En tot slot, in het recente verleden, tijdens de coronalockdowns van 2020, komt neurowetenschapper Tony uit Hongkong vast te zitten in de verlaten universiteitswoningen. Zijn enige gezelschap is een chagrijnige beheerder, terwijl zijn belangrijkste intellectuele vertrouweling alleen via video-oproepen bereikt kan worden.
Het meest recente meesterwerk van Ildikó Enyedi (On Body and Soul, 2017) is een fantasievolle, lichte en zachte compositie vol suggesties. Emoties weerklinken decennialang en beelden keren met minuscule variaties terug terwijl het leven doorgaat: veranderend, maar onveranderd.