Rui en zijn vrienden brengen elke dag door op het voetbalveld in hun arbeiderswijk: hun enige bal is hun schat, tot het noodlot toeslaat. Rui Carlos, dat zich in de jaren 80 afspeelt, is een heerlijke coming of age-film waarin vriendschap en de allesoverheersende liefde voor voetbal de hoofdrol spelen. Het meesterlijk geregisseerde en gefilmde Rui Carlos is een ontroerend en tijdloos verhaal over vriendschap en groei.