Wat bepaalt wie de eigenaar is van een stuk grond? Een juridisch document of een eeuwenlange geschiedenis? Lucrecia Martels belangrijke documentaire over de moord op de inheemse leider Javier Chocobar is een mengeling van sociale en politieke cinema die de resten van het kolonialisme in Argentinië onderzoekt.
Oktober 2009, Noord-Argentinië. Ondernemer Dario Amín probeert met twee compagnons van een mijnbouwbedrijf de leden van de Chuschagasta-gemeenschap te verdrijven van hun land, waarvan Amín beweert de eigenaar te zijn. De confrontatie eindigt met de moord op de leider van de gemeenschap, Javier Chocobar. Het incident wordt vastgelegd op video. Na talloze protesten begint negen jaar later het proces rond de moord op Chocobar.
De Argentijnse filmmaker Lucrecia Martel (Zama, IFFR 2018), die veertien jaar deed over Nuestra tierra, onthult de corruptie en het racisme van Argentijnse instituties. De documentaire combineert opnames van rechtbankzittingen met interviews met leden van de Chuschagasta-gemeenschap die hun verhaal vertellen, archieffoto’s, indrukwekkende dronebeelden van het gebied en een soundtrack met lokale muziek. Martel ontmantelt machtsstructuren, ontmaskert linguïstische vooroordelen en ontwart een bureaucratisch web van smerige trucjes. Voor Amín en zijn handlangers is het geschil over het gebied een puur zakelijke kwestie, maar voor de Chuschagasta-gemeenschap staan hun wortels, hun identiteit en hun voortbestaan op het spel.