Martels nieuwe speelfilm, gebaseerd op een modernistische roman van de Argentijnse schrijver Antonio di Benedetto, toont scènes uit het leven van Zama, een officier van de Spaanse kroon die wacht op een brief van de koning die overplaatsing mogelijk moet maken uit het rivierstadje waar hij vastzit. Maar de situatie is netelig en hij moet onderdanig elke taak aanvaarden die opeenvolgende gouverneurs hem toevertrouwen. Als Zama beseft dat alles verloren is, sluit hij zich aan bij een groep soldaten die achter een gevaarlijke bandiet aangaat. Net als andere westerse personages die zijn gestrand in de tropen, wordt Zama’s identiteit bepaald door een gevoel van verbondenheid met een beeld van Europa “…dat mensen die er nooit zijn geweest zich het best herinneren”.
Eeuwen later kampt Zuid-Amerika nog steeds met dezelfde problemen op het gebied van eigendom, land en ras, veroveraar en onderworpene, ontevredenheid en fatalistische uitputting.