De kracht van literatuur, het belang van archiveren en de schoonheid van herinneringen komen samen in de bijzondere docufictie Movement Song. We volgen onderzoeker Noa, die in een periode van liefdesverdriet afreist naar het Zuid-Franse dorpje St. Paul-de-Vence, waar James Baldwin zijn laatste levensjaren doorbracht.
Na een pijnlijke liefdesbreuk begint voor de in Amsterdam woonachtige onderzoeker Noa een periode van rouw. In een steeds terugkerende droom over haar ex-geliefde Anna, waarin de twee elkaar ontmoeten in een duingebied aan zee, verschijnt een mysterieuze, glazen hamer. Op zoek naar de betekenis van dit object leert Noa Saffron kennen, met wie ze een liefde deelt voor literatuur, poëzie en theoretisch onderzoek.
Deze nieuwe, intieme connectie brengt Noa op een pad van heling en zelfontdekking, waarbij ze afreist naar het Zuid-Franse dorpje St. Paul-de-Vence. Op deze plek bracht de vermaarde Amerikaanse auteur James Baldwin zijn laatste levensjaren door. Geïntrigeerd door zijn geschiedenis bezoekt Noa de plekken waar Baldwin schreef en ontmoet ze Jill Hutchinson, die hem goed kende en veel van zijn spullen bewaarde.
Movement Song, naar een gedicht van Audre Lorde, is de derde film van de Turkse kunstenaar en regisseur Mayis Rukel. Het is een experimentele mix van documentaire en fictie over queer liefde, herinnering en de helende kracht van literatuur en poëzie. In rustige, vloeiend gefilmde beelden laat Rukel zien dat archiveren een daad van liefde is.