Rezwan Shahriar Sumit volgt de opkomst van Jahir, een leraar die de politiek in Bangladesh ingetrokken wordt. Wat begint als idealisme, verwordt langzaamaan tot een autoritaire drift. Met helderheid en ingetogenheid toont Sumit hoe ambitie zowel een gemeenschap als het zelf aan kan tasten, en legt hij machtsmechanismen bloot die het leven ingrijpend kunnen veranderen.
Master gaat dan wel over Bangladesh, maar de intellectuele, emotionele en materiële mechanismen die de film blootlegt, zijn herkenbaar en strekken ver voorbij de landsgrenzen. Net als Projecto Global, geselecteerd voor de Big Screen Competition, en The Wizard of the Kremlin, te zien in Limelight, onderzoekt Master het universele via het specifieke, waarbij het de regels en ritmes van het genre gebruikt om de realiteit onder de loep te nemen.