Hoe is het om als ooit gepubliceerde dichter na jaren van anonimiteit te worden herontdekt en op latere leeftijd beroemd te worden? Willem Dafoe schittert als ex-schrijver die wordt ingelijfd door een groep jonge, verwachtingsvolle kunstenaars.
‘Botsende seizoenen’, verder dan deze twee eerste woorden van zijn nieuwe gedicht komt Ed Saxberger niet, maar toepasselijk zijn ze zeker. Voor Ed botsen er inderdaad twee seizoenen: in de jaren zeventig was hij een aanstormende New Yorkse dichter met een veelgeprezen bundel; en nu, na decennia op een postkantoor gewerkt te hebben, wordt hij herontdekt door een groepje jonge literati. Vooral de mysterieuze, charismatische actrice en zangeres Gloria (Greta Lee) trekt zijn aandacht.
Kent Jones heeft sinds de jaren negentig verschillende rollen gehad op IFFR: recensent, documentairemaker en medewerker van Scorsese. Late Fame, zijn tweede speelfilm na Diane (2018), is voor een verstokte cinefiel als hij een verrassende film: direct en zonder opsmuk, voortreffelijk geacteerd en zonder verwijzingen naar andere filmmakers. Alles draait om tedere, subtiele en soms wrange observaties. Het scenario van Samy Burch (May December, 2023), gebaseerd op een novelle van Arthur Schnitzler, verkent de verschillen tussen klassen, privileges en generaties.