In This Together
Voor de freelance chauffeurs die de kansen grepen die het internationale bedrijf Uber hen bood, waren de vooruitzichten op zelfstandigheid en een goed salaris onweerstaanbaar. Door veranderingen in Ubers prijs- en verdienmodel kregen ze het echter frustrerend genoeg steeds moeilijker. Een vernieuwende documentaire over freelance chauffeurs.
‘We worden van twee kanten aangevallen, door de klant én door Uber!’ Deze wanhoopskreet van een Amsterdamse Uber-chauffeur vat de benarde situatie van zijn beroepsgroep goed samen. In dit meeslepende documentaire-essay doet filmmaker Lisette Olsthoorn gedetailleerd verslag van de uitbuiting van Uber-chauffeurs. Wat begon als een belofte van ‘ongekend hoge winst’ voor freelance chauffeurs, werd uiteindelijk een nachtmerrie, vanwege problemen met de app en marktgestuurde schommelingen in het prijs- en verdienmodel. Ze toont ons archiefmateriaal van vergeefse demonstraties en onbevredigende talkshowgesprekken. Dit is meer dan een reportage; de film experimenteert met nagespeelde scènes, gesprekken tussen de filmmaker, haar onderwerp en de deelnemende acteurs. Kunnen we ons eerlijkere en meer menselijke arbeidsverhoudingen voorstellen – en zijn die wel realistisch? Of is de huidige kapitalistische ellende werkelijk hopeloos en onveranderlijk?