Autobiografie van de Poolse kunstenaar Malga Kubiak als ode aan alles wat opzichtig, confronterend, wars van goede smaak en gezond verstand is – punkcamptrash, smakeloos, afgezaagd, goedkoop en misschien zelfs mierzoet. Een indrukwekkende egotrip waarbij de ervaring van één iemand universeel wordt.
Het begint allemaal met Malga Kubiak zelf, zoals wel vaker in haar werk, want zichzelf meedogenloos en zonder remmingen laten gaan, is haar werkwijze bij uitstek. Niet voor niets noemde ze haar ruim zeven uur durende selectie van een decennium aan video’s uit 1989 The Ego Trip – en heeft haar nieuwste werk FETISH als titel.
Kubiak is gek op agressie en porno, en alles wat opzichtig, confronterend, wars van goede smaak en gezond verstand is – punkcamptrash, smakeloos, afgezaagd, goedkoop en misschien zelfs mierzoet. VHS met zijn lage beeldkwaliteit, ruis en SD-lyriek lijkt voor haar te zijn uitgevonden. En daarin is ze niet de enige. Je hebt Antii Gonna, Pepe Le Puke, Aleksandra Kluczyk, Simona Kasprowicz en Aleksandra Szczodry: queer kunstenaars net als Kubiak, die allemaal meewerken aan deze cri du cœur. Want egotrippen en de solidariteit en warmte omarmen van je strijdgenoten tegen het kapitalisme en alles waar dat voor staat, gaan prima samen.