Cyclone is vernoemd naar een figuur uit de martial arts-literatuur en volgt een vagebond die van het Chinese vasteland naar Hong Kong reist om een genderbevestigende operatie te kunnen laten uitvoeren. Tijdens haar reis vervagen verlangen en identiteit, en in dit werk van Philip Yung rijst het portret op van een stad waarin een gevoel van verbondenheid steeds opnieuw gedefinieerd wordt.
Cyclone is een merkwaardige titel, die verwijst naar een van de meest tragische heldinnen uit de moderne vechtkunstliteratuur en -film: Mei Chaofeng, ook wel bekend als Cyclone Mei. Net als haar literaire tegenhanger dwaalt Cyclone van de Volksrepubliek China naar Hongkong, waar ze een genderbevestigende operatie wil ondergaan. Maar hoe langer haar reis duurt, hoe meer ze twijfelt aan haar wens. In deze film overstijgen identiteit en de weg daarnaartoe het individu. Filmmaker Philip Yung betrekt hierin ook Hongkong, een plaats waarvan de identiteit voortdurend ter discussie staat en die blijvend op zoek is naar een gevoel van eigenheid.
Hoewel Philip Yung internationaal bekendstaat om gelaagde misdaadfilms als Where the Wind Blows (2022), voelt hij zich sterk aangetrokken tot intiemere verhalen. Cyclone voelt als een plek waar alles wat hem na aan het hart ligt een thuis heeft gevonden. Het verhaal is zowel breed opgezet als gefocust, zeer persoonlijk en resoneert toch met de ervaringen van een volk. De film overschrijdt chronologische, regionale en culturele barrières op een heldere en elegante manier en oogt tegelijkertijd moeiteloos mooi.