Cauchemar conseil
Een armlastige promovenda voelt zich bevrijd door een nieuwe vriendschap met een vrijgevochten muzikant in deze heerlijk filosofische komedie. Het qua vorm en inhoud speelse Cauchemar Conseil is een betoverende ode aan vrouwelijk bondgenootschap, creatieve verbondenheid en alledaagse wonderen tijdens een magische zomer in Montreal.
Lucie (Marie-Ève Loyez), een Franse promovenda in Montreal, zit in een crisis. Ze is blut, heeft geen visum en worstelt met een weerspannig proefschrift en een rampzalig liefdesleven: ze bevindt zich tussen een kansloze verhouding met haar scriptiebegeleider en de ongewenste avances van haar werkloze, door Dostojevski geobsedeerde ex. Geen wonder dat ze slecht slaapt. Gekweld door slapeloosheid, slaapwandelen en levendige nachtmerries bezoekt Lucy af en toe een park aan de rand van de stad waar een teruggetrokken sjamaan onconventionele behandelingen aanbiedt om haar gejaagde geest te kalmeren. Daar ontmoet ze ook de vrolijke en spontane Béatrice (Geneviève Ackerman), wier instinctieve levenslust en bevrijdende vriendschap haar een nieuwe, minder gespannen manier van leven biedt.
Cauchemar Conseil speelt zich af tijdens een lome zomer in Montreal en is een heerlijk excentrieke intellectuele buddy movie. Deze tweede speelfilm van Ana Tapia Rousiouk en Renaud Després-Larose, wier Le rêve et la radio op IFFR 2022 werd vertoond in de Tiger Competition, werd gemaakt in nauwe samenwerking met de hoofdrolspelers. Het resultaat is een ongedwongen, origineel filmavontuur vol onweerstaanbare, geïmproviseerde energie.