Bowels of Hell
Geboorte- en rouw, constipatie en walmende poep, toiletvloeken en genderissues: dit zijn nog maar een paar ingrediënten van Bowels of Hell, een Braziliaanse komedie met bovengemiddeld veel bloed die tot in het ondraaglijkste detail de mysteries van het menselijk organisme onderzoekt.
Bowels of Hell is geschreven en geregisseerd door Gurcius Gewdner en Gustavo Vinagre, en biedt een schaamteloze mix van horror en komedie waar liefhebbers van obsceniteiten van zullen smullen. De plot draait om Malu, die een genderrevealparty organiseert voor een zwangere influencer – terwijl ze worstelt met haar eigen verdriet, haar aanhoudende constipatie en haar adolescente transgender kind (die haar project afkeurt). In Malu’s appartement vinden vreemde fenomenen plaats in de meest besloten ruimte van het huis: het toilet.
Gewdner en Vinagre spoelen elk spoor van subtiliteit en correctheid door in deze zeer expliciete film die de draak steekt met al zijn thema’s – waaronder spiritualiteit, ouderschap, lichamelijke beperkingen, ecologie, trauma’s en genderneutrale taal. Het resultaat is een explosieve ontlading; een film die intelligent en hilarisch is, maar op figuurlijk niveau ook zeer coherent en inventief. Bowels of Hell is niet voor doetjes, maar als je toevallig vindt dat we allemaal een beetje last hebben van constipatie, zal je ervan genieten. Bezoek wel eerst even het toilet voor je naar de bioscoop gaat.