Dit op ware gebeurtenissen gebaseerde verhaal over onmetelijk doorzettingsvermogen combineert de gruwelen van een macaber sprookje met de spanning van een heksenproces. De Belgische filmmaker Micha Wald, wiens debuut Voleurs de chevaux (2007) in Cannes in première ging, benadert dit onbekende verhaal met respectvolle tederheid, wat schril afsteekt tegen de twee tegengestelde krachten die Marguerite verpletteren: blind geloof en het genadeloze patriarchaat.
Mede dankzij het schitterende camerawerk en de indrukwekkende vertolking van Salomé Dewaels dwingt A Survivor’s Tale ons de gruwelijke beproevingen onder ogen te zien die De la Rocque moet doorstaan om in leven te blijven en haar gezond verstand en vrijheid te behouden.