Het tweede deel van Wang Bings epische documentaireserie Youth richt zich op de problemen van arbeiders in de textielwerkplaatsen van Zhili, strijdend voor een rechtvaardig loon – of überhaupt loon. De film vermijdt een louter individualistisch perspectief en schetst ook geen collectief portret.
Het tweede deel van Wang Bings documentaireserie Youth neemt afstand van de sfeer van incidentele frivoliteit binnen de keiharde omstandigheden van de textielwerkplaatsen in Zhili, China. De focus ligt volledig op de in Youth (Spring) geïntroduceerde werkplaatsen en krappe leefruimtes. Centraal staat het moeizame betaald krijgen, tegen een rechtvaardig tarief, of überhaupt. We zien de gevolgen van bazen met schulden, die afdingen op lonen of van de aardbodem verdwijnen. En we leren over een historische gebeurtenis in 2011 toen soortgelijke spanningen tot gewelddadige confrontaties leidden tussen arbeiders en de politie.
Wangs heeft een zeer zorgvuldige aanpak bij de montage van de enorme hoeveelheid filmmateriaal. Hij wil individuen en hun ‘verhaallijnen’ niet op de voorgrond plaatsen (zoals veel documentaires doen), maar ook geen een portret schetsen van een anonieme gemeenschap. Volgens Bang leiden beide benaderingen tot vlakke perspectieven die ten koste gaan van belangrijke details. Bij ieder van de door hem gefilmde personen, geeft hij ons de tijd hun eigenheid te ontdekken en op te merken hoe ze met zijn werksituatie omgaan of worstelen. Gedurende het hele project worden we impliciet gevraagd om de algemene, sociale dimensie van de problemen van het hedendaagse China te zien.