Wind, Talk to Me
Stefan Djordjevic was van plan om een film te maken over zijn zieke moeder, maar na haar dood verlegde hij zijn focus naar zijn hele familie. In zijn ontroerende eerste speelfilm keert hij terug naar huis waar hij warm wordt onthaald door zijn dierbaren.
Stefan Djordjevic kijkt terug op zijn leven als hij naar huis terugkeert voor de 80ste verjaardag van zijn oma. Hij wilde een film maken over zijn moeder, maar die overlijdt en dat verlies betekent ook het einde van zijn relatie. Eenmaal terug op het vertrouwde platteland vindt Stefan troost in het ritme van zijn geboortegrond.
Wind, Talk to Me was aanvankelijk bedoeld als autobiografische documentaire over zijn moeder, maar veranderde in iets heel anders na haar overlijden. Djordjevic creëert een intiem en uiterst persoonlijke bespiegeling over rouw, veerkracht en kwetsbaarheid met een oprechtheid die elke vorm van sentimentaliteit of gekunsteldheid schuwt. De film is niet alleen een ode aan de rol van zijn moeder in het gezin, maar ook een zoektocht naar alles wat ons met elkaar en met de natuur verbindt.
In lijn met de titel ontdekt de film poëzie in de wisselwerking tussen mensenlevens en de cycli van de natuur, of zoals zijn moeder het zei: “De wind laat wensen tot leven komen.” Ingetogen en sober presenteert Djordjevic een subtiele bespiegeling over het bestaan, de schoonheid van vluchtige momenten en kleine gebaren, zelfs als de wanhoop nagalmt. Een gevoelige, oprechte herinnering aan hoe film en herinneringen ons helpen bij het koesteren van onze dierbaren.