Wanneer zich een geweldige kans voordoet op een beter leven, smeekt Alyssa haar jeugdvriend Medhi om met haar mee te gaan, en hij stemt toe. De twee gaan op avontuur, maar het is er een met wendingen die de naïeve vrienden zullen verrassen.
In een afgelegen stadje in Tunesië, waar niet veel gebeurt, woont een verveelde Alyssa. Ze is wanhopig op zoek naar meer. De alledaagsheid van haar leven verplettert haar vurige geest en iedereen om haar heen voelt haar lusteloosheid. Wanneer zich een geweldige kans voordoet om in Europa te gaan wonen en werken, vraagt Alyssa haar beste vriend uit haar kindertijd, Medhi, om met haar mee te gaan. Hij is de dromer met artistieke talenten, zij is de ritselaar met een uitdagende drang om te slagen. Maar hun vriendschap wordt op de proef gesteld, omdat de gevaren op de weg trauma’s uit het verleden oproepen.
Amel Guellaty’s langverwachte speelfilmdebuut is een robuust en filmisch feest. De in Tunesië geboren filmmaker, scenarioschrijver en fotograaf, die de veelgeprezen korte film Black Mamba (2017) heeft geregisseerd, biedt opnieuw een vertederende verkenning van tegenspoed en moed. Met ontroerende vertolkingen en boeiende cinematografie raakt Where the Wind Comes From een gevoelige snaar. Een spannende toevoeging aan Guellaty’s toch al indrukwekkende oeuvre.