Drie vriendinnen in Lyon raken verstrikt in een web van romantische verwikkelingen in dit warme en geestige relatiedrama van de Franse filmmaker Emmanuel Mouret. Een teder onderzoek naar de complexiteit van hedendaagse liefde, prachtig tot leven gebracht door een innemende cast.
Joan (India Hair) is niet langer verliefd op haar man Victor (Vincent Macaigne). Ze neemt haar beste vriendin Alice (Camille Cottin) in vertrouwen, die zelf tevreden lijkt met haar comfortabele maar passieloze relatie. Alice’s partner Eric twijfelt – hij heeft een affaire met een derde vriendin, Rebecca (Sara Forestier). Wanneer Victor plotseling verdwijnt, blijven de vriendinnen in verwarring achter – en als het stof is neergedaald, raken hun romantische verwikkelingen steeds meer verstrikt.
Acteur en filmmaker Emmanuel Mouret wordt in Frankrijk alom geprezen om films als Love Affair(s) (2020) en Diary of a Fleeting Affair (2022), bedachtzame romantische drama’s die de tedere tegenstrijdigheden van het menselijk hart intelligent en met humor onderzoeken. Mourets nieuwste film, die vorig jaar in première ging in de competitie van het filmfestival van Venetië, is een charmante film over de verschuivende affecties van een hechte groep leraren in het pittoreske Lyon. De uitstekende cast verbeeldt op prachtige wijze de dilemma’s van de geloofwaardige, gelaagde hoofdpersonen, terwijl de tragikomische toon doet denken aan het werk van Éric Rohmer en Mia Hansen-Løve. Trois amies is warm, verhelderend en geraffineerd op een luchtige manier: een zeer bevredigend hedendaags liefdesverhaal.