In The Open Door verfilmde Henry Barakat met verfijnde composities, theatrale clair-obscureffecten, expressieve overgangen, sterke symboliek en melodramatische uitbarstingen de gelijknamige iconische coming-of-age roman van Latifa al-Zayyat over het politieke en seksuele ontwaken van een vrouw in het Nasser-tijdperk (1954–1967).
Laila is een openhartige, vrije student die in haar leven voortdurend te maken heeft met patriarchale onderdrukking. Thuis heeft ze haar gewelddadige vader; haar eerste liefde, Essem, onderwerpt haar aan seksueel geweld; en later is er de gerespecteerde, maar conservatieve professor Dr. Fouad, haar verloofde. Alleen de vrijheidsstrijder Hussain, een kameraad van haar broer Mahmoud, deelt haar idealen. Uiteindelijk sluit ze zich in een klassieke treinstationsscène bij hem aan in de nationale strijd.
The Open Door van Henry Barakat, vertoond op het Derde Afro-Aziatische Filmfestival in Jakarta, is een bewerking van de gelijknamige iconische coming-of-age roman van Latifa al-Zayyat over het politieke en seksuele ontwaken van een vrouw in het Nasser-tijdperk (1954–1967). Het bekwame spel met realistische en melodramatische elementen weerspiegelt het centrale conflict in de film tussen publiek en privé, waarbij guerrillastrijd aan het front wordt verweven met Laila’s strijd in de huiselijke sfeer. Barakat filmde met verfijnde composities, theatrale clair-obscureffecten, expressieve overgangen, sterke symboliek en melodramatische uitbarstingen. Door te focussen op twee sleutelmomenten, de vrijheidsstrijd (1952) en de Suez-crisis (1956), wordt gesuggereerd dat alleen Nassers socialistische revolutie en nationalistische agenda vrouwen kan bevrijden. Dit is niet alleen een feministische maar ook een nationalistische klassieker – een echt ‘revolutionair melodrama’.