Het verhaal van de Morometes gaat verder, terwijl ze de ontberingen van hun bestaan doorstaan tegen de achtergrond van het naoorlogse communistische regime. Het vervolg op Stere Gulea’s The Moromete Family (1987) ging in 2018 in Roemenië in première en werd daar een groot succes.
Bijna dertig jaar na de release van zijn zwart-witte instantklassieker The Moromete Family (1987) besloot filmmaker Stere Gulea het verhaal van een familie in de greep van de geschiedenis terug te brengen. Met zijn ambitieuze vervolg The Moromete Family: On the Edge of Time, dat in 2018 in Roemenië een groot commercieel succes werd, veroverde hij de harten van de Roemeense bioscoopgangers opnieuw.
Gulea’s humanistische lens volgt het personage Niculae (gespeeld door Iosif Pastina), de jongste zoon van de familie Moromete, die volwassen wordt tegen de achtergrond van het naoorlogse communistische regime in Roemenië. Niculae streeft een carrière als journalist en romanschrijver na en verlaat zijn huis op het platteland. Hij dompelt zich onder in de hectiek van de stad, waar het moeilijk is om op de hoogte te blijven van de politieke omwentelingen. Ook hier bewijst Gulea dat hij een bekwame en fijngevoelige filmmaker is, door een gelaagd beeld te creëren van de Roemeense samenleving die gevangen zit in de chaos van de twintigste eeuw.