The Brutalist
László Tóth, ooit een veelgeprezen Joods-Hongaarse architect, ontsnapt aan de nazivervolging en komt berooid aan in de VS. Hij doet wat ondankbare klussen tot de rijke industrieel Harrison Lee Van Buren zijn genialiteit herkent. Hij geeft Tóth de opdracht om een kolossaal gebouw te ontwerpen in het kenmerkende brutalisme van de architect. De roem die Tóth met het project vergaart, stelt hem in staat zijn vrouw en nichtje naar de VS te laten komen. Maar met elke verleende gunst en behaalde overwinning wordt Tóth meer het slachtoffer van de grillen van zijn verbitterde werkgever.
Brady Corbets derde speelfilm is, net als zijn debuut The Childhood of a Leader (2015), een buitengewoon ambitieus en meeslepend drama. De schaal van de film is monumentaal en toch intiem, net als het gebouw dat Tóth heeft ontworpen. Adrien Brody weet een kunstenaar met overlevingsinstinct uitstekend te vertolken, terwijl Felicity Jones en Guy Pearce op zijn best overtuigen als Tóth’s vrouw en zijn bedrieglijke weldoener. The Brutalist is een kritiek op het kapitalistische model in de VS, een reflectie op de waarde van kunst in de samenleving en een scherpe analyse van trauma. De film is even verheffend als de bouwwerken die Tóth vol overgave probeert te realiseren.
Lol Crawley, de cinematograaf van The Brutalist, is de winnaar van de Robby Müller Award 2025 en schuift op zaterdag 1 februari aan voor een Talk over zijn werk. Tickets voor de Talk zijn op deze pagina verkrijgbaar, of koop een combinatieticket voor filmvertoning op 31 januari + de Talk op deze pagina.