Het leven van de slapeloze ouders Kallia en Ram neemt een surrealistische wending wanneer Kallia’s moeder eist dat er een exorcisme wordt uitgevoerd bij hun baby. Filmmakers Shaw en Kamalakanthan vertrouwen de film een intiem deel van hun leven toe door hun eigen familie te casten.
Removal of the Eye markeert Artemis Shaw en Prashanth Kamalakanthans terugkeer op IFFR, nadat ze in de 2023 Tiger Competition met New Strains de Special Jury Award wonnen. In deze speelse weergave van huiselijke taferelen hernemen de twee hun rollen als Kallia en Ram, een stel dat zich een weg baant door de slaaparme realiteit van het ouderschap en er maar niet in slaagt om hun academische en creatieve bezigheden te hervatten. Wanneer er een ongeluk gebeurt, verklaart Kallia’s moeder dat de familie door onheil is getroffen en staat ze erop om een xematiasma uit te voeren, een Grieks exorcismeritueel om het boze oog af te weren.
De in zacht licht badende, handheld opnames van chaotische, huiselijke activiteit geven de wereld van Kallia en Ram een zekere charme. Soms wordt er ook geëxperimenteerd met slowmotion muzieksequensen, dramatische fish-eye lenseffecten en persoonlijk archiefmateriaal. Hieruit, en uit de beslissing om hun echte ouders en zoon te casten, blijkt dat Shaw en Kamalakanthan filmmaken zien als een ambachtelijke, intieme onderneming. Zonder aan satire in te boeten, herinnert de film ons eraan dat de kern van de menselijke beleving het verlangen is om begrepen te worden. En zelfs als onze meeste pogingen mislukken, blijven we het proberen.