Jon Blåheds claustrofobische drama speelt zich af in de jaren 30 en is de eerste film ooit gemaakt in de minderheidstaal Meänkieli. Een christelijke vrouw zit gevangen in de sektarische beweging van haar man en probeert haar gezin te beschermen tegen zijn bizarre en steeds gevaarlijker wordende wereldbeeld.
In een tijd waarin religieus extremisme wereldwijd weer in opkomst is, biedt Jon Blåheds drama vol ingehouden woede een antwoord op de gevaren van sektarische religies. In een afgelegen gebeid in Noord-Zweden in de jaren 30 deelt Rakel haar leven met haar man Teodor. Ze is een vrome christen en is aanvankelijk van streek als Teodor besluit een sekte te vormen. Maar haar bezorgdheid slaat als snel om in wantrouwen en angst als zijn wereldbeeld extremer wordt en hij visoenen krijgt van de naderende apocalyps en geslachtsgemeenschap stimuleert, wat ingaat tegen Rakels kuise levenswijze.
Geïnspireerd door Bengt Pohjanens roman Dagning, röd uit 1988 en de Korpela-beweging in Noord-Zweden in de jaren 30, put Blåhed ook uit zijn eigen ervaringen als zoon van een dorpspredikant die opgroeide in een hechte religieuze gemeenschap in hetzelfde gebied. Het op locatie gedraaide en grotendeels in de minderheidstaal Meänkieli gesproken Raptures is een authentiek portret van een verdwenen wereld. Maar Blåheds beeld van de opkomst van Teodors sekte is ook een waarschuwing die zicht richt op het subtiele verschil tussen geloofsdogma’s en de kwaadaardigheid van ongeremde religies.