Twee legendarische Thaise acteurs, Sombat Methanee en Sorapong Chatree, vormen als zwerver op de vlucht en monnik tegen wil en dank een onwaarschijnlijk duo dat overal op gevaar stuit. Khom Akadets actiefilm uit 1980 is niet alleen spannend tijdens de vechtscènes, maar ook op subtielere momenten.
De jaren 70 en 80 waren de hoogtijdagen van de Thaise actiefilm, die een eigen niche veroverde tussen Hongkongs martial arts-films en de in de Filipijnen en Indonesië gedraaide actiefilms. I Am with a Monk is een van de hoogtepunten van dat ruige genre uit die periode, met in de hoofdrol twee van zijn grootste sterren: Sorapong Chatree en Sombat Metanee, onder leiding van Khom Akadet, een meester in waanzin en overdaad.
In tegenstelling tot Akadets eerdere films als Phai Kam Plerng (1977) en Maha Hin (1978), waarin het verhaal ondergeschikt was aan de onophoudelijke keiharde vechtscènes, is I Am with a Monk rustiger van toon. De personages bereiden hun acties en reacties gedegen voor, wat de actiescènes spectaculairder maakt. Het verhaal van een vluchteling die bescherming zoekt bij een monnik bezit dezelfde indringendheid die Corbucci’s Django (1966) tot een genrekeerpunt maakte. Entertainment in zijn zuiverste vorm!