Four Rivers Six Ranges
Wanneer het Volksbevrijdingsleger Tibet bezet en daarbij monniken afslacht en afwijkende stemmen de kop indrukt, verzamelt Gonpo Tashi een groep mannen om gewapend verzet te plegen. Four Rivers Six Ranges toont de militante zijde van het Tibetaanse nationalisme in de vorm van een supersnelle historische actiefilm, met paralellen in het heden.
“Ons land, onze religie, onze cultuur en onze dierbare Dalai Lama zijn allemaal in groot gevaar”, waarschuwt Gonpo Tashi een groep gewapende vrijwilligers uit heel Tibet. Het is 1958 en het Chinese Volksbevrijdingsleger heeft zijn greep op de regio verstevigd, waarbij protesten worden neergeslagen en kloosters geplunderd onder de meedogenloze leiding van generaal Tan. Gonpo Tashi en zijn mannen willen hun land te verdedigen, in de overtuiging dat vrijheid alleen met geweld kan worden verkregen.
Waar het Tibetaanse nationalistische sentiment op het grote scherm tot nu toe voornamelijk door de lens van ballingschap en lijden werd getoond, verbeeldt Shenpenn Khymsars krachtige historische actiefilm Four Rivers Six Ranges het in een strijdlustige, assertieve vorm. In dit werk ruilen monniken hun rode gewaden in voor geweren en hangen ze de nobele waarden van het slagveld aan: moed, heldhaftigheid, solidariteit en toewijding aan de zaak. Met zijn gespierde breedbeeldcinematografie, spectaculaire actiescènes op grote hoogte, pompende basmuziek en opzwepende dialogen heeft de Engelstalige film van Khymsar de textuur en reikwijdte van een prestigieuze Hollywood-western. Toch is dit geen ode aan de pioniers van het Wilde Westen, maar een ballade van verzet; een zoet lied van onafhankelijkheid.