Een vrouw reist door China om de van haar vervreemde geliefde terug te vinden in dit meeslepende epos van Jia Zhangke. Caught by the Tides is een aangrijpend verhaal over obsessieve liefde en een hypnotiserend portret van een land in transitie.
Filmmeester Jia Zhangke (Mountains May Depart, 2016, en Ash Is Purest White, 2019) put uit zijn rijke archief en stelt een betoverende nieuwe speelfilm samen uit scènes die hij de afgelopen 22 jaar heeft opgenomen.
In de industriestad Datong worstelt Qiao Qiao (Zhao Tao, een van Jia’s vaste medewerkers) om de kost te verdienen als zangeres, model en nachtclubdanseres. Wanneer haar manager en minnaar Guao Bin (Li Zhubin) abrupt vertrekt om betere economische vooruitzichten na te jagen, begint Qiao aan een lange reis om hem te vinden. Maanden worden jaren en Qiao zet haar zoektocht stilletjes voort, terwijl Bin betrokken raakt bij duistere zakendeals en corrupte politici.
Jia, een van de belangrijkste stemmen van de zogeheten Zesde Generatie Chinese filmmakers, combineert wederom hyperrealistische beelden met een documentaireachtige stijl, long shots en speelse verwijzingen naar popcultuur en nieuwe media. Toen de plannen voor zijn volgende speelfilm werden ingeperkt door Covid-19 dook Jia in zijn archief en stelde hij Caught by the Tides, als een mozaïek, samen uit restmateriaal en curiosa. Het resultaat is raadselachtig en verfrissend. Je ziet de acteurs als het ware in realtime ouder worden, wat ontroert en fascineert. Qaio’s verhaal over liefde en vervreemding ontvouwt zich tegen de achtergrond van een land waar zich diepgaande economische en maatschappelijke veranderingen voltrekken.