Met nooit vertoond materiaal uit het familiearchief stelde Sami van Ingen een essay samen over de echtgenote en dochters van zijn grootvader, de filmmaker Robert Joseph Flaherty – en de cruciale rol die deze vrouwen speelden bij het maken van Flaherty’s werk.
In 2023 presenteerden we met trots de première van Mika Taanila en Sami van Ingens Monica in the South Seas. Het was van Ingens eerste documentaire over zijn indrukwekkende familieverleden, als achterkleinzoon van de man die in de annalen van de filmgeschiedenis wordt gezien als de stamvader van de non-fictiecinema: Robert Joseph Flaherty.
Hij kondigde toen al aan dat er meer zou volgen en zie hier het resultaat: Cast of Shadows. Een sterk verhalend essay, voornamelijk met materiaal uit het familiearchief, over de vrouwen rond Flaherty en hun invloed op zijn werk. De hoofdrol is voor Flaherty’s vrouw Frances die, zoals uit de documenten blijkt, een veel grotere rol had in de films van haar man dan de credits doen geloven. Ook haar dochters Barbara en Monica (over wie we een paar wilde verhalen horen) komen uitgebreid aan bod. Met deze benadering van Flaherty’s werk herverdeelt Van Ingen de artistieke bijdragen eerlijker, zonder Flaherty zelf te degraderen. Dat maakt Cast of Shadows een hoognodige correctie op de gangbare filmgeschiedschrijving!