De Finse filmmaker en kunstenaar Sami van Ingen is de achterkleinzoon van de baanbrekende documentairemaker Robert Flaherty en schijnbaar het enige familielid dat in zijn regievoetsporen wilde treden. In de nalatenschap van Robert en Frances Flaherty’s dochter Monica vond hij filmrollen en videobanden met daarop het materiaal dat zij jarenlang verzameld had voor haar levenswerk en droomproject: een geluidsversie van de docufictie van haar ouders, Moana: A Romance of the Golden Age (1926).
Voor haar versie keerde Monica terug naar haar geboorte-eiland, het Samoaanse eiland Savaiʻi, met het even heroïsche als absurde voornemen om, een halve eeuw later, ‘originele’ geluiden op te nemen, maar ook liedjes, die toen al gezongen werden en de indruk wekken eeuwig te zijn. Van Ingen en IFFR-bekende Mika Taanila maakten van Monica’s geluiden en beelden een elegant, ironisch en melancholisch essay over het problematische en ongrijpbare van authenticiteit. Om wiens authenticiteit gaat het eigenlijk, vroegen ze zich af. Zoals Monica op zoek leek naar de sprookjeswereld uit haar kindertijd, zochten haar ouders naar de laatste sporen van een verloren paradijs – en de eilandbewoners hebben zo hun eigen kijk op de zaak.