In dit ijzige vader-zoon-drama van Jan-Willem van Ewijk, stelt Gijs’ bezoek aan zijn zoon Rein niet alleen zijn skivaardigheid maar ook hun relatie op de proef. Met hoofdrollen voor zoon Reinout en vader Gijs Scholten van Aschat.
We hebben eerder gezien dat wintersportoorden de perfecte omstandigheden vormen om familieverhoudingen op scherp te zetten. In Jan-Willem van Ewijks Alpha. is dat niet anders: als de jonge snowboardleraar Rein (Reinout Scholten van Aschat) bezoek krijgt van vader Gijs (Gijs Scholten van Aschat) trotseren ze samen de sneeuwtoppen en elkaars grieven. Tijdens het bergbeklimmen komen onverwerkte trauma’s onder het permafrost vandaan, terwijl er bij de afdaling nog bardere weersomstandigheden worden verwacht.
De onderlinge blikken en gebaren van de Scholten van Aschats zijn die van een echte vader en zoon, die beiden op de top van hun kunnen spelen. Het verbluffende camerawerk van cinematograaf Douwe Hennink legt het onherbergzame landschap vast op 4:3-ansichtkaarten met een vlijmscherp randje. Filmmaker Jan-Willem van Ewijk gebruikt die overweldigende natuurpracht om binnenwerelden naar buiten te lokken, zoals hij dat eerder deed in Pacifica. (2024) en Atlantic. (IFFR 2015).