Alvaro de la Barra is onbewust in ballingschap gegaan. Hij was net één toen zijn ouders, Ana María Puga en Alejandro de la Barra, beiden activisten in de MIR (Movimiento de Izquierda Revolucionaria), vlak bij zijn kleuterschool werden vermoord. Alvaro werd onder een andere naam en met een vervalste geboorteakte naar het buitenland gebracht. Hij groeide op in Frankrijk en later in Venezuela bij een oom van zijn vaders kant, de filmmaker Pablo de la Barra – wiens Queridos compañeroshet uitgangspunt vormde voor Venían a buscarme.
In een aan de Chileense cinema in ballingschap verwante stijl onderzoekt Alvaro het familiearchief, met daarin ook videobanden die worden afgespeeld, besproken, stilgezet, becommentarieerd en in historisch perspectief worden geplaatst. Er komen ook pijnlijke persoonlijke details aan het licht, zoals Alvaro die Pablo “papa” noemt. Naast Alvaro geeft ook Pablo commentaar – waardoor er een dialoog ontstaat tussen twee generaties ballingen wier herinneringen, begrijpelijk, volledig uit elkaar lopen. Hetzelfde geldt voor hun visie op het verleden. De een herinnert zich dingen en de ander ontdekt hun geschiedenis via documenten. Alvaro krijgt zijn eigen naam terug, maar zal hij zich ooit ergens echt thuis voelen?