Dit eerste deel van een documentairedrieluik over de gebeurtenissen in Chili tussen 1972 en september 1973 is een van de laatste zwart-witdocumentaires die in Chili is gemaakt en gaat over de gewelddadige contrarevolutie tegen de democratisch gekozen regering van Salvador Allende.
“Onze politieke situatie is verwarrend; het land lijkt op een burgeroorlog af te stevenen en dat maakt ons gespannen… De klassenstrijd is overal voelbaar… We moeten hier een film over maken!… Een filmische muurschildering die uit veel hoofdstukken bestaat, met in de hoofdrol aan de ene kant het volk en zijn leiders en aan de andere kant de oligarchie, haar leiders en hun banden met de regering in Washington. Een analytische film. Een film voor de massa en voor individuen. Een snelle film, opgebouwd uit actuele gebeurtenissen, en waarvan de uiteindelijke lengte niet te voorspellen is… Een film in vrije vorm met reportages, essays, foto’s, de dramatische opbouw van fictie en een volgorde die gedicteerd wordt door de omstandigheden…”