In het eerste woordenboek van de Egyptische taal staat de hiëroglief ‘sr’, wat ‘giraf’ betekent. De oudste voorloper van het langste landdier liep zo’n 20 miljoen jaar geleden al rond op aarde. In Lea Hartlaubs fascinerende film wordt het dier in een context geplaatst van mythen, fabels, biologie en de menselijke geschiedenis. Ze ontwijkt hierbij alle antropomorfische en antropocentrische clichés uit hedendaagse natuurdocumentaires – en dat is een zegen.