Reír o no reír
Een van de weinige Chileense ballingschapsfilms die in Nederland zijn gemaakt, op de inmiddels gesloten Vrije Academie-Psychopolis in Den Haag. Drie acteurs zitten zij aan zij voor de camera te lachen. Soms zoomt de camera in op één gezicht, wat het geheel een verontrustend en soms angstaanjagend effect geeft.
Na de coup tegen de democratisch gekozen regering van Chili en de moord op president Salvador Allende op 11 september 1973, kozen veel Chilenen voor een onzekere toekomst in verre landen. In 1974, ingeleid door werken als Sergio Castilla’s Pinochet: fascista, asesino, traidor, agente del imperialismo en Raúl Ruiz’ Dialogue d’exilés, begon zich een uniek historisch fenomeen af te tekenen: een Chileense cinema in ballingschap. Het grootste deel van de Chileense filmcultuur was vertrokken en woonde nu in verschillende landen, onder wie gevestigde auteurs als Patricio Guzmán (The Battle Of Chile (Part 1): The Insurrection of the Bourgeoisie), Miguel Littin (Actas de Marusia) en Helvio Soto (La triple muerte del tercer personaje), maar ook filmstudenten als Sebastián Alarcón (Night Over Chile), Leo Mendoza (Reír o no reír) en Luis Mora (Night of the Captain). Opmerkelijk genoeg vormt hun werk een coherent geheel: de Chileense cinema van de Unidad Popular leefde voort, net als de protesten tegen het fascisme in eigen land – waarbij Chili vaak wordt getoond als slechts één voorbeeld van onderdrukking en terrorisme in de wereld. In een tijd waarin steeds meer filmmakers noodgedwongen in ballingschap leven en hele gemeenschappen met geweld worden verdreven, presenteert IFFR, 50 jaar later, een groots overzicht van dit fenomeen. We vertonen zo'n 25 speelfilms en korte films uit de eerste tien jaar ballingschapproducties, van klassiekers tot televisieproducties die na eerste uitzending nauwelijks meer zijn gezien.
Wist je dat er ook een Talk is over het Chile in the Heart-programma? Klik hieronder voor meer informatie.