Pura sangre, de eerste Colombiaanse horrorfilm, is gebaseerd op de misdrijven van een seriemoordenaar met de bijnaam ‘Het Monster van de Mangones’, die nooit is geïdentificeerd of opgepakt.
De film is een schoolvoorbeeld van Ospina’s esthetiek: hij maakt van een actueel onderwerp een pulpscenario vol klassenbelangen. Ospina werkt met de blik van een documentairemaker en de professionele afkeer van de conventies van het realisme die een specialist in genrefilms eigen is. Een meesterwerk!