“De Chileense strijdkrachten, getraind in de Verenigde Staten, schrijven een zwarte bladzijde in onze geschiedenis met het bloed van de arbeiders. In naam van de grote bedrijven vervullen ze hun contrarevolutionaire plicht tegen de werkende klasse in heel Latijns-Amerika. […] Ze willen de loop van de geschiedenis die op volle kracht tegen hen ingaat beletten, omdat de arbeiders van Chili solidair en dapper zijn. […] In deze film laten we zien hoe het imperialisme in de jaren 20 de eerste contrarevolutie tegen de Chileense arbeidersbeweging ontketende. Hedendaagse gebeurtenissen en mensen zijn eenvoudig te herkennen in deze vervormde spiegelbeelden van het verleden.”
Zo begint een van de eerste lange documentaires over de Chileense ballingschap. Die Fäuste vor der Kanone herinnert ons aan de wanhopige beginperiode van de Chileense arbeidersbeweging rond de eeuwwisseling, met name aan de periode die Patagonia Rebelde genoemd wordt, toen een aantal stakingen in salpetermijnen meedogenloos beëindigd werd. Getuigen, krantenartikelen en foto’s uit die tijd laten zien hoe gretig de bourgeoisie samenwerkte met de bezittende klasse. Er valt veel te leren van deze geschiedenis en Ancelovici en Lübbert zorgen ervoor dat het publiek deze lessen goed begrijpt.