De eerste Indonesische vrouwelijke superheld maakt haar opwachting in de wereldpremière van Sri Asih: de hedendaagse strijd tussen goed en kwaad van filmmaker Upi, een bewerking van de stripboekenserie uit 1954 van de beroemde R A Kosasih. Upi (de vrouw achter Indonesische kaskrakers als Coklat stroberi, 2007) voelde zich aangetrokken tot dit verhaal vanwege de gewaagde thematiek van de strip in een tijd waarin de patriarchale cultuur nog alomtegenwoordig was. Sri Asih is het vervolg van Joko Anwars Gundala (2019) en de tweede speelfilm in het uitdijende Bumilangit Cinematic Universe (BCU), dat daarmee de greep op het genre van Marvel Cinematic Universe (MCU) naar de kroon steekt.
Samen met Anwar, die ook aan boord was als coscenarist en producent, heeft Upi de retrostrip verplaatst naar het hedendaagse Indonesië. We volgen Alana, die beseft dat ze de reïncarnatie is van de godin Dewi Asih. Ze is geboren tijdens een vulkaanuitbarsting en geadopteerd door een rijke vrouw die haar de vechtkunst bijgebracht heeft. Ze moet leren haar krachten te beteugelen om de duistere machten te verslaan die de mensheid willen vernietigen.
Het intelligente en vermakelijke Sri Asih is een klassiek voorbeeld van hoe je Hollywood verslaat met zijn eigen wapens – en meer dan dat. Met een mengeling van een neo-noirachtig lichtontwerp en martial arts-gevechten is Sri Asih voor liefhebbers van een strijd vol actie met een hoofdpersonage dat volgens Upi “niet alleen een held is voor vrouwen, maar voor iedereen”.