Voor Cande Lázaro is een transidentiteit innig verbonden met het stadsleven, en daar is niets onveranderlijks of statisch aan. Hoe moet Cande zich nu verhouden tot zijn plattelandsfamilie, van wie alleen zijn broer de keuze voor mannelijke voornaamwoorden respecteert? Hoe kan Cande zich positioneren binnen de onveranderlijke natuur? Cande laveert tussen marcona (amandel) en maricona (nicht), tussen plichtsgetrouwe boerendochter en moderne stedelijke zondaar.