In september 1990 ondernam Lal Krishna Advani, de leider van de hindoenationalistische Bharatiya Janata Party (BJP), een pelgrimstocht door het land om de beweging te steunen die een tempel wilde bouwen op de locatie van de Babri-moskee in Ayodhya in het noorden van India. Ze geloven dat dit de geboorteplaats is van de god Ram. De tocht, met de intentie om te polariseren, ontketende een reeks bloedige rellen in het hele land, die twee jaar later uitmondden in de vernietiging van de moskee door hindoe-activisten.
Anand Patwardhans gezaghebbende documentaire In the Name of God volgt het tumult rond de beweging, die onderweg naar Ayodhya vanuit de hele wereld luidkeels steun kreeg. Via soundbites van seculiere leiders, andersdenkende priesters en gemarginaliseerde burgers merkt de film de beweging aan als een politieke manoeuvre die de angst moest kanaliseren van hindoes uit de hogere kasten voor de net ingevoerde regeringsmaatregelen voor achtergestelde kasten.
Dertig jaar later bewijst In the Name of God een opmerkelijke wegwijzer te zijn: het Indiase hooggerechtshof bepaalde in 2019 dat de vernietiging van de moskee legaal was, waarna er een tempel gebouwd mocht worden, en zo werden de sluizen opengezet voor soortgelijke incidenten in de toekomst. De optimisten bleken het in Patwardhans film bij het verkeerde eind te hebben, maar de wanhopige zoektocht van de filmmaker naar redelijkheid te midden van de waanzin is cruciaal en voorbeeldig in een tijd waarin dit steeds zeldzamer wordt.