Petr Václavs Il Boemo is een weelderige biopic over de 18de-eeuwse operacomponist Josef Mysliveček en de beproevingen en triomfen van deze Tsjechische musicus die als buitenstaander wist door te breken in het genadeloze, kosmopolitische Italië. Mysliveček is getalenteerd, maar ook onweerstaanbaar charmant, en verzamelt van hof naar hof reizend de ene seksuele verovering na de andere terwijl hij het hoofd boven water probeert te houden.
Václavs film heeft een schitterend warm kleurgebruik en speelt in een aantal Italiaanse steden, maar schotelt ons geen toeristische beelden van het bel paese of barokke historische details voor. Wel zien we overvloedige, sfeervolle interieurscènes vol menselijke interactie – zoals de gespannen, oogverblindend gemonteerde première van Mysliveček’s opera in Napels – waarin de acteurs alle ruimte krijgen om hun spel te perfectioneren.
Il Boemo richt zich op twee veelbewogen decennia van het verblijf van de componist in Italië en toont een begenadigd kunstenaar die ondanks compromissen en dreigende armoede naam probeert te maken. Dat Myslivečeks leven samenviel met de historische opkomst van Mozart geeft zijn verhaal een tragische dimensie. Vol wijsheid en tederheid laat Il Boemo zien hoe de geschiedenis aan Mysliveček voorbijtrok, ondanks zijn verwoede pogingen er zijn stempel op te drukken.