Leïla Kilani (Sur la planche, IFFR 2012) roept een even betoverende als gevaarlijke wereld op in Birdland. El Mansouria, vlak bij Tanger, is het landgoed van de rijke familie Bechtani. Het bevindt zich in een bosrijke omgeving in een gebied dat ze delen met de dorpsbewoners die daar al veertig jaar ‘onrechtmatig’ wonen. Een aanstaande bruiloft leidt tot een splitsing: de matriarch van de Bechtani-clan wil het landgoed ontruimen om het te verkopen, maar haar zoon Anis en haar kleindochter Lina voelen zich spiritueel één met de natuur en zien gebeurtenissen en voortekenen die op een naderende sociale revolutie wijzen.
Birdland is een droomachtig visioen dat zich niet afspeelt in een nostalgisch, ver verleden, maar de natuur juist afbeeldt in relatie tot de nieuwe communicatiemiddelen en creatieve mogelijkheden die het internet biedt. In deze roerige tijden ontpopt Lina, die niet meer kan praten en woorden en vragen op haar hele lichaam schrijft, zich als een paradoxale tienerkrijger: ze ziet zichzelf als een gezegende of vervloekte superheldin die de wereld moet redden.
Birdland is een radicale combinatie van een familiedrama vol intriges, transcendente lyriek en de vooruitziende politieke wijsheid van de Arabische Lente in Marokko.