Net als eerder Fritz Lang, David Fincher of Bong Joon Ho gebruikt de getalenteerde speelfilmdebutant Lado Kvataniya het gegeven van rechercheur versus seriemoordenaar voor een opwindend gestileerd, macaber verhaal dat uiteindelijk draait om de identiteit van een tijdperk: in dit geval de Sovjet-Unie eind jaren tachtig. Met Glasnost en het einde van het communistische bewind hoorde het Westen over het (weinig verrassende) feit dat er ook in Rusland seriemoordenaars waren – het meest beruchte geval is waarschijnlijk dat van Andrei Tsjikatilo, bijgenaamd Rostov Ripper, of de Russische Hannibal Lecter.