Please Baby Please
Temidden van übergestileerde decors in theatrale jarenvijftigsfeer (denk aan een ietwat duistere en campy variant op West Side Story (1961) met de regie-stijl van John Waters) passeren grote vragen de revue, verpakt in flamboyante geestige dialogen. Hoe moet je een ‘echte’ man of vrouw zijn? En wat heeft het instituut huwelijk daarmee te maken?
Suze en Arthur zijn het ideale Lower East Side bohémien stel. Hij verdient bescheiden de kost als klarinettist, zij is een stijlvolle huisvrouw en doet braaf de afwas. Op een avond zijn ze op de stoep voor hun huis getuige van een moord, gepleegd door een ruige bende van vetkuiven in leren jacks. De kennismaking met deze intimiderende Young Gents maakt ongekende gevoelens los bij zowel Arthur als Suze.
Amanda Kramer wist een ware sterrencast te strikken voor deze onconventionele bijna-musical, aangevoerd door Andrea Riseborough (Birdman, 2014; The Death of Stalin, 2017 en de tv-serie ZeroZeroZero, 2019) en Harry Melling (Harry Potter, 2001-2010; The Queens Gambit, 2020). Niemand minder dan Demi Moore schittert als Suze’s glamoureuze bovenbuurvrouw; zij heeft gewoon minnaars en, indrukwekkender nog: een vaatwasser.
Tot slot is een speciale benoeming op zijn plaats voor het geweldige kostuumontwerp door Ashley Heathcock, haar door Ledora Francis en makeup door Laramie Glen, een waardevolle toevoeging aan deze stijlvolle film.
Please Baby Please is de openingsfilm van de 51ste editie van IFFR op 26 januari 2022.