Chiken, een jonge Boeddhistische monnik uit de Yamanashi-regio in Japan, heeft zijn leven in dienstbaarheid van de lokale gemeenschap gesteld. Zo leert hij de mensen over duurzaam gebruik van voedsel en bemant hij een zelfmoordhulplijn. Ondertussen helpt zijn oude vriend Ryogyo – tevens monnik – in Fukushima als bouwvakker bij de wederopbouw van de regio die na de tsunami van 2011 zwaar te lijden heeft gehad; Ryogo’s tempel en de levens van de inwoners werden toen verwoest. De twee worden geconfronteerd met de sociaal-economische gevolgen van het recente verleden en vragen zich hardop af hoe ze op de juiste wijze verder moeten leven.
Ruim vijftien jaar na zijn debuut Above the Clouds, waarin Chiken ook de hoofdrol speelt, keert filmmaker Tomita Katsuya terug naar dit personage in dit docudrama waarin fictieve elementen onopgemerkt afwisselen met echte gebeurtenissen en situaties. Het maakt van Tenzo een bijzondere werk dat de moderne, dienstbare levens van de twee monniken prachtig portretteert.