In 1940 woonde Truus met haar moeder Aartje in het centrum van Rotterdam. In 2019 vraagt haar in Amsterdam wonende kleinzoon Arjan zich af hoe de eerste dagen van de oorlog er voor hen hebben uitgezien. Arjan maakt een reconstructie van zomaar een lentedag in beide steden.