Hara Kazuo heeft zich zijn hele carrière beziggehouden met mensen die zich verzetten tegen de Japanse ambtelijke cultuur. Maar zijn zij niet gewoon normale mensen in uitzonderlijke omstandigheden? En is iemands sociale positie niet wat anderen daarvan maken, zoals we ook al zagen in Hara’s ondergewaardeerde enige fictiefilm, het scherpe en abstracte The Many Faces of Chika (2005)?
Met Reiwa Uprising probeert hij opnieuw iets anders: het creëren van een actueel document over een politieke gebeurtenis. Centraal staat de transvrouw en economieprofessor Yasutomi Ayumi, die zich verkiesbaar stelt voor een zetel in het Japanse Hogerhuis als lid van de net opgerichte linkse volkspartij Reiwa Shinsengumi. De opnamen begonnen op 18 juni 2019 en vier maanden later beleefde Reiwa Uprising al zijn wereldpremière! In pakweg de eerste tien minuten maakt Hara duidelijk dat dit een bijzonder onderhoudende film wordt.