In de jaren negentig van de vorige eeuw leefde de Braziliaanse cinema op, na een periode waarin de filmindustrie op sterven na dood was (onder president Collor de Mello werden er nog maar vijf films per jaar gemaakt). Deze revival, de Retomada do Cinema Brasileiro, vond op meerdere plekken in het land plaats. Passages richt zich voornamelijk op São Paolo en de noordoostelijke regio Pernambuco. Tussen deze twee zeer verschillende regio’s bloeide een vruchtbare culturele samenwerking op. De muzikale en orale tradities van Pernambuco vonden een podium in beeld en geluid bij filmmakers als Marcelo Gomes en Claudio Assis, wier werk ook geregeld op IFFR te zien is.
Door middel van interviews met filmmakers (van Tata Amaral tot Kleber Mendonça Filho) en een uitgebreide selectie aan film- en muziekfragmenten laten de makers zien hoe cinema – in combinatie met poëzie, theater, muziek, literatuur, fotografie, radio en televisie – een unieke kijk biedt op de politieke en maatschappelijke realiteit van het land. Vooral muziek, “de grootste Braziliaanse kunstvorm”, is daarbij van niet te overschatten belang.