Poëtische teksten mengen zich met uitgesproken filmische, sterk sfeerbepalende beelden; van het inheemse scheppingsverhaal tot een begrafenisritueel en een herdenking van een politieke opstand. Cebaldo keert terug naar Panama, waar traditie nog bestaat, maar zijn jeugd is verdwenen. Daartussen een verwijzing naar Panquiaco, de man die de Spaanse veroveraar Balboa de weg wees naar de Stille Oceaan. En voor wie zich afvraagt hoe documentair dit alles is: Tejera noemt deze eerste lange film gewoon ‘cinema’.