Het tv-programma Soul! (1968-1973) stond in de Amerikaanse tv-gidsen omschreven als ‘Negro entertainment talk show’. Bedoeld als de zwarte versie van The Tonight Show, maar het werd veel meer dan dat: een baanbrekend programma dat alle aspecten van de Afro-Amerikaanse cultuur toonde en stimuleerde − muziek, poëzie, dans en activisme.
Met veel schitterend archiefmateriaal vertelt de film het verhaal van het programma dat in 1968 begon op een lokaal station in New York en daarna werd opgepikt door een nationale zender. Het bracht een mix van grote namen (zoals Stevie Wonder en Al Green), onbekend talent en avant-gardemuzikanten (zoals Rahsaan Roland Kirk, die drie instrumenten tegelijk speelde) − plus dichters en dansers die nergens anders op tv te zien waren. Mr. Soul! is vooral het verhaal van de producent en presentator van het programma, Ellis Haizlip. Uit interviews met vrienden, familieleden, collega’s en performers rijst het beeld op van een fascinerende, inspirerende visionair.