Regisseur Llinas, de actrices van theatertroep Piel de Lava en vele anderen werkten ongeveer tien jaar aan La Flor – met een totale lengte van 868 minuten (inclusief voorgeprogrammeerde pauzes en eindcredits) is deze film zonder enig overdrijven monumentaal te noemen. De maker zegt zelf in een interview: “het is een film als een kerstboom”.