Waves is onderdeel van een serie videowerken waarin alles aan de rand van het beeld gebeurt. De actie is minimaal: golven bouwen zich op en vlakken weer af. Met zijn sobere reductie van het medium hanteert Payne een conceptuele gestrengheid, maar behoudt toch een speels element.