El sacrificio de Nehuén Puyelli
De uitroeiing van inheemse volkeren in het zuiden van Patagonië vond lang geleden plaats, maar de minachting van de blanken voor de overlevenden bestaat nog altijd (zoals onlangs werd bevestigd in Argentinië). Puyelli, een sjamaan van de Mapuche, wordt valselijk beschuldigd van moord en het illegaal uitoefenen van de geneeskunde, hoewel de echte reden is dat hij een rijke jongeman 'misbruikt' zou hebben. Terwijl de zwijgzame Puyelli in de cel zijn lot afwacht, groeit er een band met Ramón, een van de leiders in de gevangenis, die bijna vrijkomt.
Door deze gebeurtenis als kiem te nemen, kan Campusano dieper graven in onderwerpen als het gevangenissysteem, xenofobie, klassenstrijd en de machtsblokken in een samenleving die wordt voortgestuwd door de belangen van de heersende klassen. Het decor is Bariloche, wat ooit een toevluchtsoord was voor nazi’s en altijd het uithangbord is geweest van het toerisme in Patagonië.